한국조세재정연구원 - OAK리포지터리

Korea Institute of Public Finance
Open Access Repository

BROWSE BY

상세정보

자산유동화와 조세정책방향 cover image

자산유동화와 조세정책방향

Keyword
자산유동화에관한법률, 조세귀착, 세부담
Title
자산유동화와 조세정책방향
Authors
이상섭; 김진수; 한상국
Issue Date
1999-12-01
Publisher
KIPF
Page
pp. 178
Abstract
자산유동화는 부동산과 같은 유동성이 없는 대규모 자산의 처분을 비교적 단기간에 성취·가능케 함으로써 원활한 금융산업 및 기업구조조정과 부실자산의 매입에 투입된 공적자금의 회수에 도움을 줄뿐만 아니라 자본의 효율적 이용을 촉진하고, 금융기관 위험관리능력의 제고시키며, 주택금융의 활성화와 장기적인 주택자금의 안정적인 공급에 기여하는 등 기존의 자금조달수단과 비교할 때 여러 경제적 이점을 가지고 있다.

IMF 금융위기 이후 경제여건의 변화로 자산유동화의 유용성 및 필요성에 대한 인식이 고조됨에 따라 정부는「자산유동화에 관한 법률」의 제정을 통하여 유동화에 장애가 되어왔던 주요 법적 요인들을 제거하고 자산유동화의 촉진에 중대한 전기를 마련하였다. 그러나 자산유동화의 성장과 폭넓은 보급을 위해서는 관련 법규, 회계제도 등의 정립과 아울러 무엇보다도 조세제도의 정비가 병행되어야한다.

조세는 자산의 유동화에 수반되는 제 거래의 비용에 중요한 영향을 미침으로써 자산유동화의 경제적 타당성 및 특정한 자산유동화 구조의 결정에 중요한 역할을 한다. 자산유동화를 위한 조세체계의 정립에 있어서 염두에 두어야 할 가장 기본적인 사항은 자산유동화로 인한 조세부담을 기존의 자금조달 수단보다 커지지 않도록 하며 조세귀착의 위험을 관련 주체들간에 적절히 배분하는 것이다. 자산유동화의 활성화를 위한 조세 중립적인 자산유동화 과세체계의 확립을 위해 고려되어야 할 조세개편의 주요내용은 다음과 같다.

첫째, 기업의 구조조정을 위한 자산유동화의 경우특별부가세의 감면대상을 2000년 말 이전에 취득한 자산으로 한정할 것이 아니라 그 이후에 취득한 자산도 포함하도록 하고, 금융기관이 취득한 자산도 성업공사가 취득한 자산과 마찬가지로 5년 이내에 양도하는 경우에는 특별부가세를 감면해야 한다.

둘째, 현행 조세특례제한법에서 1999년 12월 31일까지 한시적으로 적용하고 있는 취득세 및 등록세의 감면은 영구적인 세제감면으로 전환되어야 할 것이다. 또한 유동화전문회사가 유동화계획에 따라 취득하는 부동산의 경우에는 당해 부동산을 자산보유자가 아니라 채무자로부터 인수하는 경우에도 특별부가세를 면제해 줄 필요가 있다.

셋째, 한국토지개발공사나 대한주택공사가 기업의 구조조정과 관련하여 취득한 부동산을 유동화하는 경우에는 분리과세를 적용할 수 있도록 함으로써 자산유동화로 인한 세부담의 증가를 방지하는 것이 필요하다.

넷째, 자산유동화의 거래구조의 유연성을 위해서 설립되는 2단계 내지는 다단계의 유동화전문회사 또한 명목상의 회사에 불과하며 현행「자산유동화에 관한 법률」에서 이미 규정하고 있으므로, 1단계 유동화전문회사에 적용되는 각종 조세감면규정이 적용되도록 해서 유동화전문회사 단계에서의 세부담이 완화되도록 함이 합리적이라고 판단된다.





《Asset Securitization and Tax Reforms》



Securitization has many economic benefits. It allows a large volume of illiquid assets to be liquidated in a relatively short time period. Doing so, securitization facilitates restructuring of financial industry and corporate sector, and helps the government to recover quickly the money she injected to bail out failed financial institutions. As for the other economic benefits securitization brings, it enables financial institution to utilize its capital more e fficiently and manage risks more effectively; and it also provides a stable source of long-term funds for housing finance.

The currency crisis at the end of 1997, followed by the severe financial crisis and economic downturn, provided the policy makers with strong economic incentives for the introduction of securitization. After a few months of deliberation, the so called 「Act on Asset Securitization」, which is the basic legal framework for asset securitization, was finally enacted by the National Assembly in September, 1999. The introduction of the Act eliminated many legal obstacles, which make securitization difficult, if not impossible, and uneconomical, and provided the basic legal infrastructure needed to be in place to promote securitization in Korea. However, developing a viable asset securitization market calls for a proper tax system in place as well as legal and accounting frameworks.

Tax could have a significant influence on the feasibility and the structure of securitization by affecting the cost of the transactions involved in securitization. The main objective of securitization tax structuring is to avoid any increase in the overall tax bill, and allocate the risks of tax incidence adequately among the parties involved. In order to achieve this objective, the following tax reforms should be considered: First, in order to facilitate corporate restructuring, the exemption of special value added tax applied currently to the assets acquired by SPV before the end of the year 2000, needs to be extended. Furthermore, the tax exemption should be considered to be applied to financial institutions as well as KAMCO.

Second, the temporary exemption of acquisition and registration taxes effective currently only until the end of the year 1999 under the Special Tax Treatment Control Law, should be provided on a permanent basis. Furthermore, the exemp tion of special value added tax on the real estate acquired by SPV from originator should be extended to the case where SPV acquires directly from debtors.

Third, the securitization of the real estate assets acquired by Korea Land Corporation and Korea Housing Corporation in relation to corporate restructuring, should be allowed for separate taxation.

Fourth, the special tax exemptions available for single layer securitization involving one SPV should be extended to multi-layer securitization.
Keywords
자산유동화에관한법률, 조세귀착, 세부담
다운로드
qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

메뉴닫기