한국조세재정연구원 - OAK리포지터리

Korea Institute of Public Finance
Open Access Repository

BROWSE BY

상세정보

우리나라 稅務行政의 發展的 改善方案 cover image

우리나라 稅務行政의 發展的 改善方案

Keyword
금융실명제, 금융실명제, 세무조사, 절차법, 절차법, 세무조사
Title
우리나라 稅務行政의 發展的 改善方案
Improvenment schemes for tax administration in Korea: transition to democratic process in tax administration
Authors
최명근; Choe Myong Keun; Choe Myong Keun
Issue Date
2002-12-01
2002-12-01
Publisher
KIPF
KIPF
Page
pp. 262
pp. 262
Abstract
세제가 정밀해도 세무행정의 뒷받침이 없으면 세제는 제대로 작동하지 못한다. 그러나 우리는 세무행정에 관한 연구를 상대적으로 소홀히 다루어 왔다. 세무행정의 과학화에는 사회적 인프라의 건전한 구축이 전제되어야 한다.

세무행정의 과학화ㆍ합리화를 위해 어떤 사회적 인프라를 더 확충해야 하는가? 세무행정은 재정수요 충족이 그 본무이지만, 납세자를 나라의 주인으로 대우하면서 서비스기능에도 충실해야 하는데 그 방법은 무엇인가? 조사대상자 選定의 恣意性의 불식방법은 무엇인가? 등에 대해 주로 다루었다.

첫째, 조세인프라의 가장 중요한 것은 금융실명제라고 보고 그 재정비방안을 모색했다. 즉, 미국의 현금수령보고제도(Returns relating to cash received)와 비교하면서 금융소득의 종합과세 범위를 넓히고, 차명거래에 대해 課徵金을 부과하거나 贈與로 推定하는 방안을 제시했다. 부동산실명제도 중요한 조세인프라로 보았다. 신용카드와 직불카드 사용도 근거과세의 인프라로 보면서 이의 합리적 정비가 필요하다고 보았다.

둘째, 조세행정은 적법절차에 따라 세법을 집행하는 작용이며 그 적정성은 절차법에 의해 제약을 받게 되므로 이의 정비가 필요하다.

거시적으로는 각 세법에 散發的으로 규정된 현행 각종 절차규정을 국세기본법에 흡수.통합시켜 정비하거나 프랑스의 입법례처럼 조세절차법을 제정할 필요가 있다고 제안했다.

미시적으로는 납세자의 기본권 침해를 최소화하는 민주적 조세절차규정의 개정 및 새로운 방법의 도입을 제시하면서 세무행정의 독자성 제고를 위한 방안을 구체적으로 제시했다.

셋째, 세무조사 대상자 選定節次의 客觀化 방안을 구체적으로 제시했다. 그 방법으로는 미국의 DIF(Discriminate Function)에 準하는 방법의 도입을 제안하였다.
Tax system would not properly function without a solid profoundness in tax administration. A study on tax administration so far has relatively drawn a low attention. A priority should be given to designing of sound social infrastructure to improve tax administration system. This paper mainly discusses the following issues. What kinds of social infrastructure should be ensured for better tax administration system? How tax administration system can satisfy taxpayers needs while it also meet fiscal demand which is the fundamental function of tax administration. In what way, arbitrage issue in selecting investigation group should be managed.

First, since the most important issue in tax infrastructure is real name financial transaction, redesigning scheme for tax infrastructure is deliberated in various perspectives. With comparing to U.S systems  Returns relating to cash received , the range of taxable financial income should be expanded and transaction based on other person name should be fined or assumed as a gift. Also real name on property ownership is another import requirement in tax infrastructure. Credit card and debit card is ground infrastructure of taxation so it should be modified in rational basis.

Second, tax administration is an activity of enforcing tax law according to legitimate process and its legitimacy is confirmed under the due process of law. Hence it also should be reexamined. In macro-level, various due process provisions under each tax law should be consolidated to national tax law or the act on due process of tax law should be enacted, like cases in France. In micro-level, the establishment of democratic taxation process provisions to minimize the violation of taxpayers rights is discussed and action plan for improving independence of tax administration is presented.

Third, the action plan for ensuring subjectivity in selecting tax investigation group is introduced. This plan is comparable to U.S systems Discriminate Function(DIF).
Keywords
금융실명제, 금융실명제, 세무조사, 절차법, 절차법, 세무조사
다운로드
qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

메뉴닫기