한국조세재정연구원 - OAK리포지터리

Korea Institute of Public Finance
Open Access Repository

BROWSE BY

상세정보

세무조사제도 개혁방안 cover image

세무조사제도 개혁방안

Keyword
통계분석, 통계분석, 현금주의과세, 납세순응도, 납세협력비용, 현금주의과세, 납세순응도, 납세협력비용
Title
세무조사제도 개혁방안
A Proposal for the Reform of Korean Tax Audit System
Authors
오윤; Yoon Oh · Myung-Ho Park; 박명호; Yoon Oh · Myung-Ho Park
Issue Date
2007-09-01
2007-09-01
Publisher
KIPF
KIPF
Page
pp. 259
pp. 259
Abstract
본 연구보고서에서 연구자들은 세무조사의 성실신고 유도라는 본래의 기능을 강화하기 위해 행정의 효율성을 제고하는 방안과 세무조사과정에 있어 납세자 권익보호를 증진하는 방안을 강구하고자 하였다.

우선 세무조사의 효율성 제고를 통한 자발적인 납세순응을 유도하기 위한 방안은 다음과 같다.

첫째, 납세자 유형별 및 계층별로 차별화된 조사전략을 수립하여야 한다.

둘째, 무작위 추출조사를 도입하여 통계분석에 기초한 조사대상자 선정방식을 도입하여야 한다.

셋째, 새로이 도입된 가산세제도 운영, 금융실명거래 정상화와 금융거래자료 수집 범위 확대를 통해 장기적으로는 현금주의 과세제도 도입도 고려할 필요가 있다.

넷째, 세무조사 운영상황을 정기적·체계적으로 공개하여야 한다.

한편 납세자 권익보호를 위한 제도 개선방안은 다음과 같다.

첫째, 법적 확실성 제고를 통해 납세협력비용 절감을 도모하여야 한다.

둘째, 개별세무조사과정에서 절차의 개선을 위해 조사사무처리규정 중 상당 부분을 법제화하는 것이 필요하다.

셋째, 범칙조사의 요건과 절차를 현실화할 필요가 있다.

넷째, 사전조사 또는 advance ruling 제도를 도입할 필요가 있다.

다섯째, 협의에 의한 조사종결제도의 도입을 단계적으로 추진할 필요가 있다.

여섯째, 과세전적부심사제도에서는 원칙적으로 구두진술(청문, hearing)하도록 하는 것이 바람직하다.

일곱째, 납세자보호담당관직에 대한 법규적 근거를 마련하고 그 업무영역에 납세자보호정책에 대한 중장기적인 정책개발을 포함하도록 할 필요가 있다.

장기적으로는 외부인사를 포함한 독립된 감독위원회가 신설되어 제도개혁 방안을 일관성 있는 지표에 의하여 장기적인 안목을 가지고 독립적으로 추진할 필요가 있다. 과거 실적 그리고 다른 나라 상황과 비교할 수 있도록 조세격차(tax gap), 납세순응도, 납세협력비용 등 지표에 의하여 국세행정의 발전방향을 제안하고 추진하는 역할을 하여야 한다.
In this report the authors intend to analyze the current legal system and its administration for tax audits in Korea. Through such analyses the authors suggest proposals for increasing the efficiency of tax audits as well as improving taxpayer protection during tax audits.

In terms of increasing the efficiency of tax audits, the following suggestions are made.

First, the audit strategies have to be differentiated according to the types and classes of taxpayers.

Second, a random sampling audit has to be introduced for the development of strategic audit planning.

Third, systems for tax penalty, real name financial transaction system, and broader access to financial transaction data have to be operated in a very solid manner. Then cash basis tax liability system may be introduced in the near future.

Fourth, a detailed report on tax compliance activities including the performance of tax audits has to be made public periodically.

In terms of improving taxpayer protection during tax audits the following suggestions are made.

First, the reduction of compliance cost has to be pursued through the increase in legal certainty.

Second, the tax audit procedure has to be regulated by the law of the National Assembly rather than internal regulations of the tax authority. For this purpose, some important provisions in the Tax Audit Administration Regulation of the National Tax Service have to be provided for in the law, the Basic Law for National Taxes.

Third, the requirements of criminal tax audits and the punishments of tax crimes have to be changed so as to reflect the current societal environment.

Fourth, the advance audit and the advance ruling are worth being introduced.

Fifth, the audit closing through settlement is worth being introduced, at least in a gradual manner.

Sixth, taxpayers should be required to be present in a pre-assessment hearing.

Seventh, provisions for taxpayer advocate have to be introduced and the advocate should be responsible for the development of strategic plan for taxpayer protection.

Lastly, the legal improvement and its administration should be pursued through an independent committee comprising internal officials and external experts, which has the role of overseeing the NTS in its administration and direction by setting the goals of the NTS's performance indicators such as the national tax gap, the voluntary tax compliance rate, and the compliance cost.
Keywords
통계분석, 통계분석, 현금주의과세, 납세순응도, 납세협력비용, 현금주의과세, 납세순응도, 납세협력비용
다운로드
qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

메뉴닫기